Jak-efektywnie-odpoczywac-w-trakcie-nauki

Warto rozprawić się z mitem, że aby dobrze przygotować się do egzaminów i opanować pewne wiadomości, powinniśmy poświęcać całe popołudnia i wieczory, bez żadnych przerw, na naukę. Z tego błędnego założenia często wyprowadzamy uczniów Laboratorium Wiedzy w Krakowie. 

Zdaniem naukowców łatwiej przyswajamy nowe informacje wtedy, gdy co pewien czas odrywamy się od zeszytu czy podręcznika. Jak często powinniśmy to robić? I jak spędzać ten czas? Poniżej przedstawiamy porady na temat tego, jak efektywnie odpoczywać w trakcie nauki oraz wskazujemy, dlaczego to jest tak ważne.

Jak odpoczywać od nauki?

Jak dowodzą badacze, nasz umysł działa w ramach cykli. Z tego powodu dobrą koncentrację osiągamy tylko na określony czas, po którym powinniśmy zrobić sobie krótką przerwę. Zjawisko to możemy porównać do działania silnika, który, gdy pracuje zbyt długo, przegrzewa się i traci efektywność — wtedy trzeba go na chwilę wyłączyć.

Jak pracuje mózg?

Należy wiedzieć, że bardzo dobre skupienie uzyskujemy dopiero po ok. 10 minutach nauki. Następnie przez ok. 30-40 minut nasz mózg pracuje w sposób najbardziej wydajny. Wtedy właśnie najłatwiej zapamiętujemy nowe wiadomości i najszybciej wiążemy ze sobą fakty czy wpadamy na właściwe rozwiązania pewnych problemów. Przez ten czas pod żadnym pretekstem nie powinniśmy odrywać się od nauki. Kiedy jednak on upłynie, nie wahajmy się przed tym, żeby zrobić sobie krótką, pięciominutową lub dziesięciominutową przerwę i dopiero po niej powróćmy do przyswajania wiadomości. Kolejne jej cykle powinny przybiegać podobnie. 

Tego typu przerwy są ważne nie tylko ze względu na to, jak funkcjonuje nasz mózg, ale także z powodów psychologicznych. Chwila odpoczynku stanowi bowiem pewnego rodzaju nagrodę za wysiłek i motywuje do dalszej pracy.

Jednym z najlepszych sposobów na to, jak wykorzystać ten krótki czas, po którym ponownie czekać nas będzie nauka, jest wykonanie kilku ćwiczeń gimnastycznych. Dlaczego? Otóż aktywność fizyczna dodatkowo wspomaga nasz pracę mózgu. Sprawia, że jest lepiej dotleniony, dzięki czemu łatwiej nam się skoncentrować. Nawet chwila tego typu wysiłku pozwala się zrelaksować. Nie wahajmy się zatem przed tym, aby wykonać kilka serii pompek, przysiadów czy pajacyków. Dziesięć minut możemy też przeznaczyć na chwilę jogi czy fitness.

Przerwę w nauce warto także poświęcić na lekką przekąskę, np. banany, orzechy czy sałatkę. Nie jedzmy jednak zbyt dużo — uczucie sytości sprawia, że czujemy się senni. Aby dodatkowo się zrelaksować, możemy również posłuchać ulubionej piosenki — najlepiej jednego z utworów z zakresu muzyki klasycznej.