KURSY MATURALNE:
  • - JĘZYK POLSKI (poziom podstawowy)
  • - JĘZYK POLSKI (poziom rozszerzony)
  • - MATEMATYKA (poziom podstawowy)
  • - MATEMATYKA (poziom rozszerzony)
  • - JĘZYK ANGIELSKI (poziom podstawowy)
  • - JĘZYK ANGIELSKI (poziom rozszerzony)
  • - HISTORIA (poziom rozszerzony)
  • - WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE (poziom rozszerzony)
  • - BIOLOGIA (poziom rozszerzony)
  • - GEOGRAFIA (poziom rozszerzony)
  • - FIZYKA (poziom rozszerzony)
  • - CHEMIA (poziom rozszerzony)
  • - HISTORIA SZTUKI (poziom rozszerzony)
  • - INFORMATYKA
KURSY GIMNAZJALNE:
  • - JĘZYK POLSKI
  • - HISTORIA, WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
  • - MATEMATYKA
  • - PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE
  • (BIOLOGIA, CHEMIA, GEOGRAFIA, FIZYKA)
  • - JĘZYK ANGIELSKI
KURSY ÓSMOKLASISTY:
  • - JĘZYK POLSKI
  • - MATEMATYKA
  • - JĘZYK ANGIELSKI

Zdrowy sen a nauka

Tylko kiedy jesteśmy odpowiednio wypoczęci, możemy osiągnąć odpowiedni stopień koncentracji. Dlatego gdy przygotowujemy się do egzaminów, nie powinniśmy zaniedbywać snu, gdyż znacząco obniży to naszą efektywność. Pamiętajmy nie tylko o tym, aby się wysypiać, ale również o przestrzeganiu regularnych pór, o których kładziemy się do łóżka oraz wstajemy z niego. Jeżeli nie będziemy dbać o to, nasz naturalny zegar biologiczny może się rozregulować, co negatywnie wpłynie na funkcjonowanie organizmu. Tym samym trudniej będzie nam się uczyć.Zresztą powinniśmy nie tylko chodzić spać o regularnych godzinach, ale również chociażby spożywać posiłki o zbliżonych porach. Przy czym te dwie kwestie w pewien sposób się łączą – żeby zregenerować się podczas snu, nie zaleca się jeść kolacji tuż przed położeniem się do łóżka. Warto także określić, czy jesteśmy „rannymi ptaszkami”, czy „nocnymi Markami”, co pozwoli nam odpowiednio dostosować plan dnia do nauki.

Długość snu

Przyjmuje się, że najwięcej energii uzyskamy, gdy poświęcimy na sen ok. 7,5 godziny. Dlaczego? Wynika to z faktu, iż sen składa się z kilku (zazwyczaj 4 do 5) następujących po sobie etapów. Każdy z nich trwa od 90 do 120 minut. Kiedy wybudzimy się w czasie głębokiego snu – możemy czuć się zdekoncentrowani i niewyspani. Natomiast gdy wstaniemy po zakończeniu całego, kilkuetapowego cyklu, będziemy zazwyczaj wypoczęci.

Drzemka

Niekiedy warto także zdecydować się na krótką drzemkę w ciągu dnia. Może ona dodać nam dużo siły, zwłaszcza gdy już zasypialiśmy nad książką, a ciśnienie atmosferyczne jest niskie. Nie powinna ona jednak trwać dłużej, niż od 15 minut do pół godziny.

Systematyczność

Poza tym musimy pamiętać o dobrej organizacji każdego dnia i unikaniu prokrastynacji (czyli odwlekania obowiązków), dzięki czemu wieczorem nie będziemy np. musieli rozwiązywać zadań, na które czas mieliśmy przeznaczyć po południu. Nie zostawiajmy więc przygotowywania się do sprawdzianu na ostatnią chwilę i nie uczmy się do późna. Jeżeli bowiem nie będziemy wyspani, test albo sprawdzian i tak możemy zdać gorzej, ponieważ nasz umysł będzie pracować mniej efektywnie.

Zegar biologiczny

Z pewnością każdy z nas zauważył, o jakich porach dnia najlepiej nam się skupić. Warto więc rozprawić się z mitem, że wszyscy najłatwiej się koncentrujemy rano. Nie jest tak – dla wielu z nas czas aktywności przypada również na późne godziny. Znajomość własnego zegara biologicznego pozwoli nam ustalić, kiedy powinniśmy się kłaść i wstawać.