KURSY MATURALNE:
  • - JĘZYK POLSKI (poziom podstawowy)
  • - JĘZYK POLSKI (poziom rozszerzony)
  • - MATEMATYKA (poziom podstawowy)
  • - MATEMATYKA (poziom rozszerzony)
  • - JĘZYK ANGIELSKI (poziom podstawowy)
  • - JĘZYK ANGIELSKI (poziom rozszerzony)
  • - HISTORIA (poziom rozszerzony)
  • - WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE (poziom rozszerzony)
  • - BIOLOGIA (poziom rozszerzony)
  • - GEOGRAFIA (poziom rozszerzony)
  • - FIZYKA (poziom rozszerzony)
  • - CHEMIA (poziom rozszerzony)
  • - HISTORIA SZTUKI (poziom rozszerzony)
  • - INFORMATYKA
KURSY GIMNAZJALNE:
  • - JĘZYK POLSKI
  • - HISTORIA, WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
  • - MATEMATYKA
  • - PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE
  • (BIOLOGIA, CHEMIA, GEOGRAFIA, FIZYKA)
  • - JĘZYK ANGIELSKI

Sposoby na stres przedegzaminacyjny

Do egzaminów przyzwyczajamy się właściwie od dziecka. W dotychczasowym systemie nauczania już w szóstej klasie podstawówki uczniowie zdawali egzaminy na zakończenie tego etapu edukacji, obecnie zaś – zgodnie z założeniami nowej reformy – przystępować do niego będą ósmoklasiści. Już jednak wcześniej każdy z nas ma do czynienia ze sprawdzianami, które stanowią w tym wieku duże wyzwanie. Mimo że egzaminy nie są nam więc obce od najmłodszych lat, poprzedzający je stres u wielu osób nie przemija. Zarówno maturzyści, jak i studenci, na ogół dość nerwowo oczekują na wejście do sali egzaminacyjnej, zaś wcześniej występują u nich problemy ze snem czy brakiem apetytu. Co zatem powinniśmy robić, aby ograniczyć występowanie tego typu dolegliwości?

Organizacja nauki

Jednym z najlepszych i najprostszych sposobów pozwalających zmniejszyć stres przed egzaminami, jest oczywiście regularna nauka i staranne przygotowywanie się do nich. Bądźmy systematyczni – przed ważnymi testami rozplanujmy, kiedy będziemy przyswajać poszczególne partie materiału.

Dlaczego to jest tak ważne? Otóż w przypadku, gdy zostawimy wszystko na ostatnią chwilę, pojawi się niepokój, który w jeszcze większym stopniu utrudni nam naukę. Często praktykowane przez uczniów i studentów uczenie się do późna w nocy to też niezbyt dobry pomysł. Kiedy bowiem jesteśmy niewyspani, nasz stres dodatkowo się wzmaga. Nie zmniejsza go również kofeina, przeciwnie – nasila. Co więcej, niekiedy mają miejsce nieprzewidziane wydarzenia, które uniemożliwiają spokojne przygotowywanie się. Dlatego zadbajmy o dobrą organizację nauki i bądźmy przewidywalni – przeznaczmy większą ilość godzin na opanowanie materiału, co da nam pewność, że w razie wystąpienia jakichś trudności będziemy mieć pewną rezerwę czasową. Konsekwentne, regularne zapoznawanie się kolejnymi częściami podręcznika sprawia, że zachowujemy spokój i czujemy wręcz pewną satysfakcję po każdym etapie nauki, który zamykamy.

Zdrowy rozsądek, sport

Nie dajmy się zwieść iluzji, że zapominamy to, czego się nauczyliśmy, mimo że spędziliśmy wiele godzin nad podręcznikami. To typowy skutek stresu. Pamiętajmy, że skoro poświęciliśmy wystarczającą ilość czasu na naukę, wiedza, którą przyswoiliśmy sobie, siłą rzeczy nie może nam umknąć. Nie uczmy się także tuż przed samym egzaminem, gdyż wówczas ulegniemy złudzeniu, iż zapomnieliśmy o pewnych szczegółach.

Podczas nauki nie zaniedbujmy naszego ciała. Co to oznacza? Zaleca się dbać jego dotlenianie, dzięki któremu możemy łatwo zredukować stres. Warto biegać – po ok. pół godzinie joggingu organizm zaczyna produkować endorfiny, które nie tylko przynoszą spokój, ale też ogólne zadowolenie.