KURSY MATURALNE:
  • - JĘZYK POLSKI (poziom podstawowy)
  • - JĘZYK POLSKI (poziom rozszerzony)
  • - MATEMATYKA (poziom podstawowy)
  • - MATEMATYKA (poziom rozszerzony)
  • - JĘZYK ANGIELSKI (poziom podstawowy)
  • - JĘZYK ANGIELSKI (poziom rozszerzony)
  • - HISTORIA (poziom rozszerzony)
  • - WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE (poziom rozszerzony)
  • - BIOLOGIA (poziom rozszerzony)
  • - GEOGRAFIA (poziom rozszerzony)
  • - FIZYKA (poziom rozszerzony)
  • - CHEMIA (poziom rozszerzony)
  • - HISTORIA SZTUKI (poziom rozszerzony)
  • - INFORMATYKA
KURSY GIMNAZJALNE:
  • - JĘZYK POLSKI
  • - HISTORIA, WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
  • - MATEMATYKA
  • - PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE
  • (BIOLOGIA, CHEMIA, GEOGRAFIA, FIZYKA)
  • - JĘZYK ANGIELSKI

Ile, kiedy i jak się uczyć, żeby przyswoić jak najwięcej informacji?

Jeżeli pragniemy skutecznie przyswajać wiedzę, warto ustalić, jaki jest nasz naturalny, dobowy rytm biologiczny. Trzeba bowiem wiedzieć, że każdy z nas o innych porach osiąga najwyższą efektywność oraz koncentrację. Bardzo duże znaczenie w kontekście doskonalenia się – właściwie w każdej dyscyplinie – ma również systematyczność. Tak naprawdę nie przygotujemy się dobrze z żadnej dziedziny, jeżeli poświęcimy zgłębieniu jej jedynie kilka wieczorów. Konieczne jest sporządzenie planu i wyznaczenie kolejnych etapów, które będziemy pokonywać.

To bardzo istotne, żeby znać kolejne kroki do osiągnięcia naszego celu. Po zakończeniu każdego z nich możemy symbolicznie się nagradzać, co będzie nas mobilizować do dalszej pracy. Ustalmy także, jakie priorytety są dla nas najważniejsze – nie nauczymy się niczego skutecznie, jeżeli będziemy się skupiać na zbyt wielu kwestiach. Aby szybko opanować pewien zakres materiału, zaleca się także opanować pewne techniki szybkiego czytania.

Bardzo istotne jest odpowiednie rozplanowanie naszej pracy. Przy czym w naszym harmonogramie należy również uwzględnić przerwy i czas na przyjemności. Dzięki temu do nauki przystępować będziemy zrelaksowani i wypoczęci. Trzeba bowiem wiedzieć, że nasz mózg ma pewne określone możliwości w zakresie przyswajania informacji i nie możemy pozwolić, aby był przepracowany.

Kiedy się uczymy, przez pierwsze pięć, dziesięć minut poziom naszego skupienia nie jest jeszcze wysoki. Dopiero następnie – jeżeli nic nie rozprasza naszej uwagi – osiągamy wyższy stopień koncentracji. Przez ten czas (około czterdziestu minut) najskuteczniej przyswajamy wiadomości. Następnie warto jednak zrobić sobie około pięciu minut przerwy – dłużej bowiem nie jesteśmy w stanie pracować efektywnie. Po niej zaś na nowo możemy się skoncentrować. W ten sposób zamyka się cykl godzinny.

Jeśli chodzi o metodę szybkiego czytania, oceny na jej temat są podzielone. Z pewnością nie warto jej stosować, kiedy czytamy dla przyjemności. Jeżeli jednak pragniemy szybko dowiedzieć się, co znajduje się w kolejnych rozdziałach podręcznika oraz wyselekcjonować istotne dla nas informacje – zaleca się z niej skorzystać. Na czym ona polega? Jej główne założenie brzmi, że im szybciej czytamy, tym wyższy poziom koncentracji uzyskujemy. Jak to możliwe? Nasz umysł również zaczyna wówczas pracować szybciej. Kiedy zaś wolno przesuwamy nasz wzrok po linijkach tekstu, nasze skupienie się zmniejsza. Jednym z ćwiczeń, które warto znać, jest czytanie wersów od tyłu albo akapitów po skosie. Jak się okazuje, nasz mózg samodzielnie porządkuje informacje, niezależnie od tego, jaka jest kolejność słów.