Jeden z największych błędów popełnianych przez uczniów stanowi wielogodzinna, nieprzerwana nauka – często nocą i na dzień przed egzaminem. Praktyka ta jest przeciwskuteczna, ponieważ szybko przyswojona wiedza nie pozostaje w nas na dłużej. Z kolei opanowywanie materiału do późnych godzin wieczornych sprawia, że następnego dnia jesteśmy niewyspani, przez co zwiększa się nasza podatność na stres. Tym samym tracimy koncentrację i przez to osiągamy gorsze wyniki ze sprawdzianu.

Opracujmy harmonogram i wyznaczmy czas na relaks

Jak zatem powinniśmy się uczyć? Najlepsze efekty przynosi systematyczna, dobrze zaplanowana praca. Warto sporządzić harmonogram, w którym wyznaczymy zarówno czas na naukę, jak i na przerwy od niej. Dzięki nim zrelaksujemy się, nabierzemy siły i pełni energii będziemy mogli zgłębiać kolejne obszary wiedzy. Najlepiej, jeżeli podczas owych przerw od nauki uprawiamy sport – jest to szczególnie zalecane podczas długotrwałych przygotowań np. do egzaminu ósmoklasisty albo do matur. Warto poświęcić nasz czas na bieganie, rower, piłkę nożną, tenis czy nawet na spacer – dzięki temu dotlenimy nasz organizm oraz zwiększymy ukrwienie mózgu, co poprawi naszą koncentrację. Oczywiście przed egzaminami nie możemy w zbyt dużym stopniu oddawać się naszym pasjom sportowym, jednakże poświęcanie im godziny dziennie jest jak najbardziej wskazane.

Cykl nauki, który poprawia wydajność naszego mózgu

Warto również wiedzieć, że w jaki sposób pracuje nasz umysł i jak sprawić, aby wspomóc jego działanie poprzez stosowanie krótkich przerw w nauce. Przede wszystkim należy zaznaczyć, że odpowiedni poziom koncentracji osiągamy dopiero po pierwszych dziesięciu minutach przyswajania wiedzy. Następnie przez około 45 minut jesteśmy już wystarczająco skupieni, aby skutecznie i szybko zapamiętywać nowo poznane informacje. Jak wynika z badań naukowych, po tym czasie warto natomiast zrobić sobie krótką, pięciominutową przerwę. Dlaczego? Otóż jej celem jest regeneracja naszego umysłu. Kiedy bowiem pracuje on na wysokich obrotach, potrzebuje na chwilę się zatrzymać – właśnie po to, aby następnie, zgodnie z wyżej opisanym cyklem, dalej pozwalał nam uczyć się w sposób efektywny.

Tego rodzaju przerwa pełni również innego rodzaju funkcję, która także sprzyja uczeniu się. Otóż ma ona charakter motywacyjny. Jeżeli bowiem mamy przed sobą perspektywę kilkugodzinnej nauki, nasz zapał się osłabia. Efektywniej pracujemy natomiast wtedy, gdy mamy pewność, że po pięćdziesięciu pięciu minutach będziemy mogli mogli zrobić sobie krótką przerwę, podczas której np. zjemy przekąskę czy porozmawiamy przez telefon.