KURSY MATURALNE:
  • - JĘZYK POLSKI (poziom podstawowy)
  • - JĘZYK POLSKI (poziom rozszerzony)
  • - MATEMATYKA (poziom podstawowy)
  • - MATEMATYKA (poziom rozszerzony)
  • - JĘZYK ANGIELSKI (poziom podstawowy)
  • - JĘZYK ANGIELSKI (poziom rozszerzony)
  • - HISTORIA (poziom rozszerzony)
  • - WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE (poziom rozszerzony)
  • - BIOLOGIA (poziom rozszerzony)
  • - GEOGRAFIA (poziom rozszerzony)
  • - FIZYKA (poziom rozszerzony)
  • - CHEMIA (poziom rozszerzony)
  • - HISTORIA SZTUKI (poziom rozszerzony)
KURSY ÓSMOKLASISTY:
  • - JĘZYK POLSKI
  • - MATEMATYKA
  • - JĘZYK ANGIELSKI
KOREPETYCJE

Czy warto uczyć się na głos?

Nauka na głos staje się coraz bardziej popularna. Wiąże się to z odkryciem kanadyjskich naukowców, którzy w swoim eksperymencie z 2015 roku dowiedli, że sposób przyswajania wiedzy polegający na czytaniu na głos swoich notatek czy podręczników jest o wiele bardziej efektywny niż czytanie w myślach.

Może się to wydawać zaskakujące, gdyż w powszechnych wyobrażeniach nauce powinna sprzyjać niczym niezmącona cisza. Okazuje się jednak, że czytanie na głos angażuje więcej zmysłów i zmusza nas do większego zaangażowania pamięci werbalnej, przez co zdecydowanie bardziej nas aktywizuje. Ponadto, słysząc własny głos, pozostajemy skupieni, nie dekoncentrujemy się, jak to często bywa przy czytaniu po cichu, kiedy to wielu z nas zdarza się mieć wrażenie, że po przeczytaniu tekstu nie potrafimy odtworzyć jego treści. Żeby jednak nauka była skuteczna, trzeba się do niej odpowiednio przygotować.

Kiedy uczymy się na głos, ważne, by nie rozpraszały nas zbytnio inne dźwięki. Dlatego warto znaleźć zaciszne i spokojne miejsce, żeby móc w pełni skupić się na treści wypowiadanych przez siebie słów. Aby przyswajanie wiedzy było jak najbardziej efektywne, powinniśmy również być zrelaksowani i wyspani. Naukę na głos powinniśmy podzielić na etapy. Najpierw warto wyraźnie przeczytać cały tekst, najlepiej kilka razy. Następnie podkreślmy najważniejsze, kluczowe informacje. Dobrym pomysłem jest tworzenie notatek, map myśli i schematów skojarzeń. Kiedy wypowiadamy słowa na głos, łatwiej wyobrażamy sobie i tym samym przyswajamy informacje. Jeśli jesteśmy kinestetykami, tj. łatwiej przychodzi nam uczenie się w ruchu, przechadzajmy się po prostu po pokoju, jednocześnie czytając na głos – nie musimy cały czas nieruchomo siedzieć za biurkiem. Być może dużo czasu zabierają nam dojazdy? Spróbujmy nagrać swój głos i uczyć się również w podróży, słuchając tego rodzaju nagrań przez słuchawki.

Przyswajanie wiedzy trzeba jednak zaplanować z odpowiednim wyprzedzeniem, tak abyśmy mogli robić przerwy w nauce, gdyż mózg potrzebuje czasu na usystematyzowanie wiedzy. Warto również uświadomić sobie, o jakiej porze dnia nauka przychodzi najłatwiej. W przypadku wielu osób uczenie się w nocy w rzeczywistości okazuje się być mniej skuteczne niż rano, kiedy czujemy się wypoczęci i pełni energii. Oczywiście najłatwiej zapamiętujemy informacje, które potrafimy sobie w pewnym sensie wyobrazić i które rodzą nić skojarzeń. Zdarza się jednak, że niektóre zagadnienia wymagają nauki poprzez powtarzanie wiadomości. W tym wypadku najbardziej skuteczna jest metoda wypowiadania informacji na głos aż do momentu, kiedy wiedza nam się utrwali.